woensdag, november 09, 2005

Jezus en Aardappelpoppetjes

Altijd als ik een opdracht krijg met een wat serieuzer onderwerp schrik ik even. Kan ik dat wel? Past dat wel bij mijn stijl?
Ik heb pas geleden een workshop 'schilderen' gehad waarbij we hetgeen door een dominee was verteld in een lezing, moesten verwerken in een schilderij. Hoe hard ik mijn best ook deed, mijn gedachten werden omgezet in aardappels die zich als vanzelf vormden tot poppetjes die met een snorkel op het hoofd rondzwommen in bekende bijbelverhalen. Met geen mogelijkheid kreeg ik mijn gevoelens van die dag op papier.

Een paar weken geleden kreeg ik van christelijk opinieblad CV-Koers de opdracht om een illustratie te maken bij een artikel over de cursus: 'Waarom Jezus?'.
Door middel van de illustratie moest ik laten zien dat mensen via internet en een persoonlijke e-coach meer leren over Jezus en het christelijk geloof.
Het past dus niet bij mijn stijl om een abstracte oplossing te zoeken om iets goddelijks af te beelden.
Maar wat gebeurt er als ik een Jezus aan het kruis teken in mijn tekenstijl? Ziet het er dan niet uit alsof ik het geloof in Jezus belachelijk wil maken?

Gister kreeg ik het drukwerk in de bus, en toen was ik eigenlijk wel een beetje trots.
Het is me toch gelukt met mijn aardappel-poppetjes.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik begrijp je dilemma. Ik moet een kerstkaart maken en ben helemaal vrij in de uitvoering. Omdat ik liever iets interessanters wil maken dan een kerststalletje wil ik me meer richten op datgene waar kerstmis daadwerkelijk voor staat. Ik ben toch altijd bang dat ik mensen voor het hoofd stoot wanneer ik een figuur uit de bijbel wil illustreren.
Bij mijn research (ik ben niet gelovig en moest dus het internet op haha) kwam ik erachter dat Jezus volgens de Katholieke leer de koning van de Joden is... de Joden denken hier anders over. Op zich is dit een mooi uitgangspunt voor een illustratie, maar ik wil niet Joodse mensen voor het hoofd stoten... Dilemma's alom dus.

betje.com zei

En dan zijn er, om het nog ingewikkelder te maken, ook nog Christus (ofwel Jezus) belijdende Joden!
Maar eh.. het kerststalletje is dus wel de scene uit de bijbel die het kerstverhaal vertelt. Daar beledig je ook niemand mee geloof ik.

Succes met de kerstkaart!