maandag, januari 21, 2008

Zenpakket


Zenpakket, originally uploaded by betje.com.

Toen ik vorige week van de stress een glas water over mijn laptop gooide besloot ik dat ik mijn leven ging beteren. Bob zijn mail met een e-book over 'Zen to Done' kwam dan ook als een geschenk uit de hemel. Het gaat over productiviteit en tijdmanagement. Het idee is dus dat ik dankzij deze methode straks rustig en kalm door het leven ga terwijl ik meer gedaan krijg dan ooit te voren.
Het prettige is, dat ik van Leo Babauta, schrijver van dit boek, geduldig mag zijn met mezelf. Zijn plan bestaat uit 10 nieuwe gewoonten die je een voor een iedere maand invoert.
Momenteel ben ik dus bezig met gewoonte 1: 'collect'.
Ik heb een notitieboekje gekocht waar ik alles wat in mijn hoofd opkomt in moet schrijven. Alle inkomende post en dergelijke gaat in mijn 'inbox'. Omdat ik mezelf langer ken dan vandaag heb ik daarvoor een map gekocht, want een echte doos zou ik waarschijnlijk pas na een half jaar leeg halen.
Alles wat in mijn notitieboekje en inboxen (ook email) terecht komt, moet ik omzetten naar 'to do's'.

Tot dusver gaat het heel redelijk. Voor het eerst heb ik niet een mail inbox waar nog minstens 20 onbeantwoorde emailtjes in staan. Post slingert ligt niet op 4 verschillende plekken maar zit keurig in mijn map. Alleen het notitieboekje is nog even wennen. Ik koos natuurlijk voor deze hippe van Pip Studio en die past nu eenmaal niet in een kontzak. Bovendien vind ik het lastig om alle ideeen om te zetten naar een 'to do'.
Gelukkig heb ik nog 3 weken om aan deze nieuwe gewoonte te wennen.

Als je geinteresseerd bent in het boek, kijk dan op www.zenhabits.net

Geen opmerkingen: